Het zijn van leraar van het jaar opent vele deuren. Opeens weten een heleboel mensen jou te vinden en ik heb in de afgelopen maand dan ook veel nieuwe, boeiende en interessante mensen ontmoet:

Van  gewone docenten die ook bezig zijn met de verschuiving van voor het bord naar in de klas. Niet alleen willen ze van mij weten hoe ik dat doe en wat voor tips en tricks ik heb, maar ook vertellen ze hun verhalen: de successen en de leermomenten. Het leeft enorm onder docenten, het dat is goed om te horen. Laten we vooral doorgaan met kritisch naar onszelf en onze manier van lesgeven blijven kijken. Laten we vooral goed naar de leerling kijken en luisteren en daar op onderwijs op afstemmen.

Naar journalisten die niet alleen getriggerd zijn door mijn verkiezing tot leraar van het jaar, maar ook door mijn speerpunten. Mijn passie waar ik al ruim 8 jaar mee bezig ben, waar ik en mijn collega’s al jaren in geloven, wordt nu ook door andere gehoord. Ik ben steeds weer verbaasd dat mensen mij als vernieuwd zien. Dat ze mijn coachende manier van lesgeven vooruitstrevend en een voorbeeld vinden. Journalisten die bij mij in de klas zijn komen kijken zeggen regelmatig “Ik wou dat ik vroeger zo les had gekregen, dan had ik techniek vast veel leuker gevonden.” Voor mij is het vanzelfsprekend om coachend te werken en de kinderen te leren het zelf te doen, want dat doen we bij mij op school als sinds 2008!

Maar ook door grote organisaties als Techniek Talent, VHTO, Museumverenigingen, TechniekPact, Leerling2020, VO-raad kloppen aan de virtuele deur. Het is mooi om de wereld te ontdekken van de grote organisaties die proberen het onderwijs te steunen, bijsturen of zo veel mogelijk te sturen.

Wat is mijn weg hierin? Het is gemakkelijk om je te laten inpalmen door het eergevoel dat je krijgt als jij gevraagd wordt om je standpunt te laten horen. Maar ik realiseer me, dat ik kritisch moet zijn. Dicht bij mijn eigen visie en missie moet blijven. En van daaruit ben ik nu op zoek naar mijn weg. De weg om mijn missie om aandacht te vragen voor leren door te doen in het vmbo, het promoten van techniek en het stimuleren van de meiden in het vmbo om vooral ook hun hart te volgen en te kiezen voor techniek wanneer ze daar plezier in hebben en goed in zijn!

Ik heb er zin in! Ik ga ervoor!!