Afgelopen woensdag 2 december waren wij, Leraren van het Jaar, uitgenodigd bij het Ministerie van OCW. Ik wist niet zo goed wat ik er me er bij voor moest stellen. Wat doen ze daar dan allemaal? wat voor mensen werken daar? Grijze koppen, grijze pakken, saaie kantoren?

Van te voren had ik goed nagedacht over wat voor vragen ik aan de Minister en de Staatssecretaris zou willen stellen. En omdat ik de ambassadeur van het VO ben, had ik bij de NVON conferentie de week ervoor en bij mij op school kaartjes rond gedeeld waarop mijn collega’s vragen konden schrijven, die ik dan mee zou kunnen nemen. Het is dan grappig om te zien hoe er gereageerd wordt. Veel collega’s maken zich meteen enorm druk en beginnen een heel relaas: “díe Sander Dekker, wat denkt hij wel….”, maar als je dan verder vraagt, komen ze vaak niet verder dan krantenkopachtige kreten als “Staatsecretaris heeft geen idee wat er op scholen gebeurt”, “Laat ze zelf eens voor de klas gaan staan”, “Mooie verkiezingsbeloftes, maar ze doen niets!”.

Ik een aantal hele goede gesprekken en vragen gehad. Bijvoorbeeld “Waarom hebben we de vakken Nask1 en Nask2, dit geeft alleen verwarring”. Aangezien ik in de onderbouw les geef, en dus nask1, had ik eigenlijk niet echt nagedacht over de verschillen tussen de vakken (ik schaam mij diep). In de praktijk kiezen leerlingen Nask1, omdat ze denken dat het makkelijker is dan Nask2. Maar dan krijgen ze natuurkunde, terwijl ze liever scheikunde hadden gehad. Dus beste minister: Noem Nask 1 weer gewoon Natuurkunde en Nask2 Scheikunde, dat voorkomt verwarring.

Zo heb ik 24 goede vragen voor de minister en haar staatsecretaris verzameld.

Dus woensdagochtend stapte ik goed gemutst en een beetje gespannen in de trein naar Den Haag. De trein was keurig op tijd en na 10 minuten lopen, stapte ik het ministerie binnen. Tenminste: ik worstelde me langs twee zwaarbewapende militaire politie-agenten, moest vervolgens schoenen en jas uit doen, horloge af, tas op de band, schoenen, alles door de scanner, zelf door het detectiepoortje om vervolgens hinkend op één been mijn schoenen weer aan te doen en toen kon ik me melden bij de balie voor het bijwonen van commissie vergadering over de voorgang van TechniekPact.

Wij, de vier leraren van het Jaar, hebben een enorme leuke dag gehad. Veel mensen ontmoet en gesproken. En wat blijkt: er werken een hele club jonge en enthousiaste mensen op het Ministerie. Niks grijze koppen, pakken en saaie kantoren! Mensen die graag willen horen wat wij, leraren te vertellen hebben en een aantal beleidsmedewerkers staan zelf ook nog voor de klas. Ik was aangenaam verrast!

Als echte VIP’s kwamen wij te laat binnen bij de commissie vergadering die al 10 minuten aan de gang was. Het kon dan ook niet anders dat onze entree ook opgevallen was door Minister Bussemaker. Zij was duidelijk verheugd over ons bezoek en na afloop viel ze zelfs op haar knieën voor ons neer!

Maar het kan ook zijn dat ze bij het naar voren lopen struikelde over het opstapje van de publieke tribune….

 

OCW-Minister

vlnr: Lonneke Thijs (SO), Rachel Baan (VO), Jet Bussemaker, Wouter Siebers (PO), Diederick de Vries (MBO)