Natuurlijk had ik al lang geruchten gehoord over het feit dat er weinig bèta docenten zijn: techniek, natuurkunde, informatiekunde en beroepsgerichte vakken. Maar op dit moment ervaar ik het van heel dichtbij! Want zoals ik al in mijn vorige blog meldde, ik heb het best wel druk met dat “leraar-van-het-jaar zijn”. Bovendien gaat onze school – het Insula College, locatie leerpark – volgend schooljaar beginnen met het nieuwe D&P profiel. En dat is dus nieuw, niet alleen bij ons op school, maar in heel Nederland. Dat betekent dat er onderzoek gedaan moet worden, congressen bezocht, maar vooral een nieuw curriculum gemaakt moet worden. En wie gaat dat doen? Tja wie is bevoegd? Wie kan lesmateriaal maken? Ik dus, samen met mijn collega Natuurkunde, want we hebben geen andere bèta docenten bij ons op school (even afgezien van onze twee PIE en BWI docenten in de bovenbouw).

En ik heb er veel zin in om dat te gaan doen!

Maar ja, de goede lezer heeft het allang gezien: èn alle lessen geven die ik al had, èn Leraar van het Jaar zijn, èn een nieuw profiel opzetten…. Een dag heeft maar 24 uur en ik heb ook nog een man, kinderen, een huis en hobby’s…. Dus zijn we (de school en ik) op zoek naar vervanging, want zo hadden we bedacht, als er nu vervanging voor mij komt op de dinsdag, dan kan ik die dag aan ontwikkeling besteden en ook op die dag zo veel mogelijk LvhJ dingen proberen te plannen. Maar waar zijn de bèta docenten?? Help! Als iemand een goede tip heeft, dan houd ik me van harte aanbevolen!

Helaas is het niet alleen een probleem dat bij mij of bij ons op school speelt. Het is een landelijke tendens: leraren opleidingen voor bèta vakken lopen leeg. Voor techniekdocenten is er nog maar 1 dagopleiding in Amsterdam, verder is er niets! Gelukkig heeft OCW het noodsignaal ook opgepakt. De bedoeling is om op korte termijn een plan op te zetten om meer mensen het onderwijs in te krijgen voor de bèta vakken. Zelf ben ik als zij-instromer binnen gekomen en wellicht zit daar het potentieel aan nieuwe docenten: in het bedrijfsleven.

Bedrijfsleven, scholen en hbo’s moeten de handen in één gaan slaan: want techniek heeft de toekomst, maar zonder techiekdocenten staat alles stil!

 

 

 

 

Het is een vicieuze cirkel: er zijn te weinig ingenieurs omdat te weinig studenten kiezen voor techniek, omdat de bèta-vakken op de middelbare school te moeilijk of niet leuk waren, omdat die vakken niet op de goede manier door inspirerende docenten werden gegeven, of omdat die leraren er domweg niet waren. Ergo: het ingenieurstekort is deels terug te voeren op een techniekleraren-tekort.” bron Technisch Weekblad